  |  
                    
                      Neil Young in de Amsterdamse HMH:
                        openend met negentig minuten lang nieuw repertoire, een
                        gedurfd kunstje dat hij ruim een kwart eeuw geleden ook
                        al eens uithaalde.(Foto Rob Verhorst)
                    
 
  |   
                  Amsterdam - Bij de entree kreeg iedere
                  bezoeker gisteravond een briefje met de mededeling dat Neil
                  Young had bepaald dat er voor en tijdens het concert en in de
                  pauze géén alcohol zou worden geschonken. Ook geen bier. Niet
                  ondenkbaar dat deze actie weer zo'n typische grap van de
                  reclameschuwe rockdinosaurus was om de opzichtig door Heineken
                  gesponsorde Music Hall een hak te zetten. Met een ironische
                  grijns lurkte hij zelf tijdens zijn concert trouwens wél aan
                  een pijpje bier. Maar nog opmerkelijker dan de bierboycot was
                  dat de Amerikaan zijn fans vóór de pauze een ster van maar
                  liefst anderhalf uur splinternieuw repertoire
                  voorschotelde. 
                  Het solo-optreden van Young (57) leek vooraf de
                  geschiedenis in te gaan als 'het concert van het dure
                  kaartje'. Want er is de afgelopen maanden in kranten, bladen
                  en op websites heel wat afgeklaagd en -gedebatteerd over de 73
                  tot 90 Euro, die moesten worden neergeteld voor de man die
                  altijd als de vleesgeworden integriteit van de rock gold. De
                  man die zich kwaad maakte over de vercommercialisering van de
                  muziek. ,,Ain't singin' for Pepsi; ain't singin' for Coke'
                  hield hij vijftien jaar geleden nog artiesten als Michael
                  Jackson en Tina Turner voor, die zichzelf als zingende
                  reclamezuilen verkochten. 
                  
                   Commerciële krachten
                  De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de
                  commerciële krachten rond de popindustrie anno 2003 zo sterk
                  zijn geworden, dat ze zelfs voor een man als Young niet meer
                  te bevechten zijn. Daarbij komt dat de veteraan z'n publiek
                  waar geeft voor hun geld. Zowel kwantitatief - hij speelt
                  bijna drie uur! - als kwalitatief. Hoeveel artiesten van zijn
                  status durven het aan om een concert te openen met negentig
                  minuten - tien lange songs - nieuw repertoire? 
                  Young flikte dat kunstje al eens eerder, zo
                  rond 1975, toen hij zijn fans verbijsterde door een optreden
                  lang alleen maar repertoire van het op dat moment nog niet
                  verschenen album 'Tonight's the Night' te spelen. Ditmaal
                  betreft het de integrale plaat 'Greendale', die ergens in het
                  najaar samen met een dvd in de winkels moet liggen. Een
                  songcyclus over een familie in en klein stadje aan de westkust
                  van de Verenigde Staten. Zoals Lou Reed zijn 'Great American
                  Novel' schreef met de grootsteedse kroniek 'New York' uit
                  1988, zo belicht Young op 'Greendale' alle excentrieke
                  uitwassen op het Amerikaanse platteland. Drugs, geweld,
                  mediagekte, nostalgie naar een andere rustiger tijd, paranoia,
                  een Vietnamveteraan, een milieubewust hippiemeisje, de duivel,
                  kortom alle decors voor een hedendaags verhaal. 
                  Het grappigste voorval vindt plaats als Neil
                  door een duimendikke ordner met songteksten bladert en het
                  nummer dat hij zoekt niet kan vinden. ,,Het staat er niet
                  in!'' zegt hij. ,,En ik weet toch zeker dat ik dat liedje
                  geschreven had.'' Waarna hij nota bene het stokoude 'Old Man'
                  maar inzet. Dat kent hij wél uit z'n hoofd. 
                  Neil Young in Heineken Music Hall.
                  Bijgewoond: gisteravond 
                   
                     
                         |